maanantai 13. huhtikuuta 2015

Ensimmäiset pariviikkoa Espanjassa!

Heti tähän alkuun, tämä on ensimmäinen kerta IKINÄ, kun kirjoitan minkään näköistä blogia joten jos tätä joku muu lukee kuin opettajamme niin ei hirveästi kannata odottaa! :)

Suomesta tosiaan lähdettiin 31.3 innolla Samulin kanssa katsomaan mitä Espanja tuo tullessaan. Täytyy myöntää, vaikka aluksi kielsinkin kotona, niin hiukan saattoi olla jännitystä ilmassa. Helsingin päässä se show alkoi, aluksi meinasimme myöhästyä lentokoneesta kun emme huomanneet kentällä nopeasti kulunutta aikaa. Pientä sydämmentykytystä oli havaittavissa kun kuulutettiin, että portti menee muutaman minuutin kuluttua kiinni. Pienillä juoksuaskelilla kerkesimme portille kuitenkin ajoissa, viimeisinähän siinä kuitenkin koneeseen astuttiin. Siitä sitten alkoi lentomatka Malagaan halpalentoyhtiö Norwegianin kyydissä.

Malagaan laskeuduttiin turvallisesti ja laukut saatiin nopeasti. Seuraavana mielessä oli taksin etsiminen, mutta kentällä törmäsimme yhteen tuttuun, joka tarjosi avuliaasti kaverinsa autolla kyytiä Fuengirolaan. Tietenkin tartuimme tähän niin ei tarvinnut taksia lähteä etsimään (olisi ollut suoraan oven edessä :D). Nainenhan kyseistä autoa ajoi ja matkan aikana selvisi että oli juuri äskeittäin vasta kortinkin saannut. Kyllähän siinä itseä vähän suoraan sanoen hirvitti, koska yleensä itse olen tottunut ajamaan, kun ei kyydissä istuminen oikein ole minun juttuni. Muutenkin täällä tuo liikenne on vähän erilaista kuin Suomessa. Matkalla huomasimme Samulin kanssa, että olin poistanut puhelimesta kuvan jossa oli asunnon ja vuokravälitystoimiston osoite. No siinähän rupesimme taas miettimään että mistäköhän osoite tai numero repäistään, vaikka autoa ajoikin Fuengirolassa jo kauemmin asunut nainen niin ei hänkään tietänyt kyseistä välitystoimistoa.
Kyllähän sitä sitten alkuvaikeuksien kautta taas asunto löydettiin ja avaimet saatiin.

Ensimmäinen kuva asunnolta ulospäin

Ensimmäisenä päivänä kiirettä piti, vuokrat makseltiin ja pyörätkin ostettiin. Seuraavana aamuna suoraan sanottuna hiukan saattoi vituttaan kun töihin piti lähteä. Aurinko alkoi nousta ja lämmintä tosiaan oli muutama aste jo enemmän kuin Suomessa. Kiirehän siinä sitten loppujen lopuksi tuli kun ei meinattu edes taksia aluksi löytää. Ihme kyllä tasan kello 8.00 oltiin työpaikalla eikä minuuttiakaan myöhässä.

Siitähän se "työ" sitten alkoi, koulutus oli todella nopea ja ytimekäs. Seuraavaksi huomasinkin jo että linjat oli auki ja soittelu oli alkanut yrityksiin. Tosiaan yritys mihin Samulin kanssa tulimme on nimeltään Fennopoint ja työnkuva on puhelinmyynti yritysasiakkaille. Työpaikalla muut työntekijät olivat "muutaman" vuoden vanhempia. Siinähän pari ensimmäistä päivää menikin nopeasti ja mitään ihmeellistä ei tullut tehtyä. Muutama asia tuli huomattua heti alkuun, ihmiset ovat ihan toista luokkaa täällä kuin Suomessa (ystävällisiä ja auttavaisia) ja ruoka on halvempaa. Viikonloppua siinä kovasti jo odotettiin joka oli siis pääsiäinen. Pari päivää meni töissä todella nopeasti koska tiesi mitä oli tulossa.

Torstaina sitten töistä kiireellä takaisin kämpille, kamat napattiin mukaan nopeasti ja paikallisella junalla "Renfellä" matka jatkui kohti Malagaa. Malagasta sitten taas bussilla eteenpäin kohti Granadaa. Tietenkin myöhästyimme muutamalla minuutilla ensimmäisestä bussista. Tunnin odottelun jälkeen pääsimme bussiin ja nokka näytti Granadaan päin. Granadasta lähti enään yksi bussi kohti itse Sierra Nevandan laskettelu kylää. Kiireellähän siihenkin juuri ja juuri kerittiin. Ilta alkoi jo olla aika pitkällä kun mutkaista vuoristotietä kurvailtiin ylöspäin. Lopulta päästiin perille ja kyllähän siinä meitä suomipoikia vähän katseltiin kun shortseissa ja t-paidoissa painettiin reput selässä menemään. Muilla oli tosiaan toppahousut jalassa ja takit ylös asti kiinni vedettyinä. Lämmintä tosiaan oli varmasti vieläkin 15 astetta joten kylmä ei ollut. Muutaman kymmenen (sadan) rappusen jälkeen löysimme hotellimme rinteestä ja saimme huoneen avaimen. Kävimme vielä syömässä ja vähän kävelemässä.

Vuoristotie

Sierra Nevada
 Seuraavana aamuna ajoissa ylös aamupalalle ja vuokrakamojen hakuun, liput löytyikin jo. Siinähän sitten ihmeteltiin ylös noustessa että mihinköhän päin lähtisi. Tosiaan rinteitä löytyi semmoiset reilu 120 ja korkein huippu oli 3300m, että kyllä siinä vähän kotimäki Messilä kalpeni, kuten myöskin pohjoisen laskettelukeskukset Ruka, Levi yms. Koko viikonloppu oli todella hieno kokemus heti reissun alkuun, kelit olivat täydelliset. Aurinko paistoi joka päivä pilvettömältä taivaalta ja lämpötila kohosi päivällä yli 20 asteeseen ylhääällä rinteissäkin. Tulevaisuudessa varmasti tulen vielä käymään Sierrassa uudestaan ja en voi muuta kuin lämpimästi suositella paikkaa kaikille!

#3300m

Pääsiäisen Sierra Nevadan reissun jälkeen oli paluu takaisin arkeen ja työntekoon. Työviikko meni nopeasti ja viikolla tuli tehtyä taas vaikka mitä mutta niistä en nyt tässä ihmeemmin kerro. Viikonloppu meni rauhallisesti vaikkakin tuli pyöreitä täyteen. Täytyy sanoa ja kyllähän sen huomaakin että, kirjoitus "into" vähän lopahti kun tällä Espanjan netillä tämän kirjoittaminen ja kuvien lisäily ei mitään nopeinta touhua ole.

Fuengirolan 8km Beach

Palaillaan kenties viikonpäästä uudestaan, opettajien mielestä vaihtoehtoa ei ole vaan se on pakko palata!

Ps. Kyllä täällä tarkenee ;)